28 марта 2024, четверг, 13:37
TelegramVK.comTwitterYouTubeЯндекс.ДзенОдноклассники

НОВОСТИ

СТАТЬИ

PRO SCIENCE

МЕДЛЕННОЕ ЧТЕНИЕ

ЛЕКЦИИ

АВТОРЫ

23 марта 2013, 12:44

Предложения НП "Информационная культура" по открытости бюджетов

1.   Введение

Публикация данных о бюджетах на всех уровнях власти – федеральном бюджете, бюджетах субъектов федерации и бюджетах муниципальных образований позволяет обеспечить высокую степень информированности граждан о деятельности органов власти и органов местного самоуправления и осуществлять гражданский контроль за деятельностью лиц ответственных за осуществление бюджетной политики.

Данный документ содержит предложения и рекомендации по публикации открытых данных о бюджетной системе Российской Федерации в рамках портала budget.gov.ru.

2.   Предложения по раскрытию данных  о государственных финансах

2.1. Расширение раскрытия открытых данных о государственных финансах

На сегодняшний день на сайте budget.gov.ru публикуются только следующие базы данных о государственном бюджете:

-          ФАИП;

-          Исполнение федерального бюджета по расходам;

-          Исполнение федерального бюджета по доходам;

-          Расходы федерального бюджета;

-          Расходы федерального бюджета;

-          Доходы федерального бюджета;

-          Источники финансирования дефицита бюджета;

-          Исполнение по источникам финансирования дефицита;

-          Перечень государственных (муниципальных) учреждений;

-          Баланс исполнения федерального бюджета;

-          Финансовый менеджмент;

-          Налоговый потенциал;

-          Перечень государственных услуг;

-          Реестр расходных обязательств.

При этом ряд важных для анализа государственного бюджета отсутствует. В частности отсутствуют данные по следующим направлениям:

-          справочники бюджетной системы Российской Федерации;

-          исторические данные по государственному бюджету;

-          данные бюджетов субъектов федерации;

-          данные бюджетов муниципальных образований.

 

2.1.1.     Справочники бюджетной системы

Для полноценной и эффективной работы с данными бюджетной системы для работы необходимы следующие справочники бюджетной системы:

-          Справочник ГРБС (Главных распорядителей бюджетных средств);

-          Справочник ФКР (Функциональной классификации расходов) включая разделы и подразделы;

-          Справочник(-и) ЦСР (Целевых статей классификации расходов бюджетов) – для всех публикуемых бюджетов;

-          Справочник КВР (Кодов видов расходов)

-          Справочник ГАДБ (Главных администраторов доходов бюджета);

-          Справочник видов доходов включая группы доходов, подгруппы доходов, статьи доходов, подстатьи доходов, элементы доходов;

-          Справочник подвидов доходов бюджета;

-          Справочник КОСГУ (Классификация операций сектора государственных управлений);

-          Справочник всех бюджетов – федерального, субъектов федерации, муниципальных образований.

Данные справочников должны быть доступны в форматах XML, CSV или RDF.

 

2.1.2.     Исторические данные по государственному бюджету

На сегодняшний день у опубликованных массивов данных отсутствует указание на то к какому временному периоду они относятся. Если обратится к содержимому файлов в разделе открытых данных, то окажется что они относятся только к 2013 году.

Для сравнения данных и исторической ретроспективы необходимы все данные по бюджетам хотя бы за 10 лет от 2013 по 2003, а желательно за все время существования Министерства финансов Российской Федерации, Министерства финансов СССР, Министерства Финансов РСФСР, Народного комиссариата финансов СССР, Министерством финансов Российской империи.

Желательно наличие данных хотя бы в виде отсканированных документов, а оптимально в виде открытых данных и с наглядной визуализацией.

Первые данные, как пример мы собрали в проекте Хаба открытых данных - http://hub.opengovdata.ru/dataset?tags=%D0%A1%D0%A1%D0%A1%D0%A0

 

2.1.3.     Дополнительные данные по федеральному бюджету

Помимо ранее опубликованных должны быть доступны следующие данные о государственных финансах так или иначе публикуемых Минфином России:

Таблица 1. Дополнительные массивы данных

Наименование массива данных

Ссылка на официальную публикацию

Совокупный объем средств Фонда национального благосостояния

http://www1.minfin.ru/ru/nationalwealthfund/statistics/volume/index.php?id4=6412

Сведения о размещении средств Фонда национального благосостояния на депозитах в государственной корпорации "Банк развития и внешнеэкономической деятельности (Внешэкономбанк)"

http://www1.minfin.ru/ru/nationalwealthfund/statistics/vnesheconombank/

Движение средств и остатки на отдельных счетах по учету средств фонда национального благосостояния

http://www1.minfin.ru/ru/nationalwealthfund/statistics/balances/2013/

Совокупный объем средств Резервного фонда

http://www1.minfin.ru/ru/reservefund/statistics/volume/index.php?id4=5796

Движение средств и остатки на отдельных счетах по учету средств резервного фонда

http://www1.minfin.ru/ru/reservefund/statistics/balances/2013/

Результаты распределения дотаций на выравнивание бюджетной обеспеченности субъектов Российской Федерации

http://www1.minfin.ru/ru/budget/regions/mb/mb2013_2015/

Объем государственного внутреннего долга Российской Федерации

http://www1.minfin.ru/ru/public_debt/internal/structure/total/

 

2.1.4.     Данные бюджетов субъектов федерации

Данные бюджетов субъектов федерации востребованы гражданами не менее чем данные федерального бюджета. Существует практика раскрытия подобной информации органами власти субъектов федерации ответственных за финансовую политику и, также, данные содержаться в информационных системах Федерального Казначейства и раскрываются широкой аудитории на официальном сайте Федерального Казначейства, сайтах его территориальных подразделений, портале info.minfin.ru и других информационных ресурсах.

 

Мы считаем необходимым предоставление гражданам информации о бюджетах субъектов федерации в форматах открытых данных.

2.1.5.     Данные бюджетов муниципальных образований

Данные бюджетов муниципальных образований хотя бы 1-го уровня (муниципальных районов и городских округов) востребованы гражданами не менее чем данные федерального бюджета или данные бюджетов субъектов федерации. Существует практика раскрытия подобной информации органами местного самоуправления ответственных за финансовую политику и, также, возможно, данные содержаться в информационных системах Федерального Казначейства.

 

Мы считаем необходимым предоставление гражданам информации о бюджетах муниципальных образований 1-го уровня в форматах открытых данных.

2.2. Разработка полноценных спецификаций открытых данных

На сегодняшний день часть баз данных на сайте budget.gov.ru публикуется в форматах открытых данных XML, однако качество опубликованных данных пока еще невысокое.

Схемы использованные для публикации обладают рядом серьезнейших недостатков таких как:

-          отсутствие описаний и разъяснений полей данных;

-          отсутствие общей онтологии хотя бы на уровне справочников;

-          отсутствие возможности связывания данных (Linked Data);

-          использование упрощенных форматов раскрытия – дампов базы данных Oracle вместо специальных форматов раскрытия.

Один из форматов публикации данных на портале приведен в приложении А.

При этом необходимо отметить что в других информационных системах поддерживаемых Министерством Финансов Российской Федерации и Федеральным Казначейством уровень проработки спецификаций данных гораздо выше. В частности данные порталов bus.gov.ru и zakupki.gov.ru тщательно описаны и публикуются согласно заранее прописанному регламенту и в форматах детализированных и разъясненных до каждого поля в структуре данных.

Мы считаем необходимым разработать или взять существующие если они есть спецификации раскрытия данных о бюджете и обеспечить раскрытие данных с детальным описанием структуры данных.

2.3. Публикация данных в форматах OpenSpending

Международный проект OpenSpending  - это лидирующий проект по открытости бюджетов в мире. Он объединяет 176 баз данных о бюджетах и 13 миллионов транзакций (контрактов). Данные России сейчас там практически не представлены, однако можно обеспечить их представимость преобразовав существующие данные в форматы проекта.

Мы предлагаем включить преобразование данных бюджетов федерального и регионального уровня и загрузка всех данных в проект OpenSpending.org в работы по порталу budget.gov.ru

Форматы данных проекта OpenSpending приведены в приложении Б.

3.   Предложения по организации публикации массивов данных

3.1. Публикация данных в специальном разделе

  1. Наборы данных должны публиковаться с учетом следующих требований.
  2. Наборы данных должны публиковаться и предоставляться по ссылке обладающей простотой и человекочитаемостью. Данные могути быть представлены в разделе «Открытые данные» по постоянной ссылке www.budget.gov.ru/opendata/
  3. Раздел «Открытые данные» должен содержать:

-        официальное определение термина «открытые данные»;

-        перечень нормативно-правовых документов, в соответствии с которыми осуществляется раскрытие наборов данных;

-        условия использования открытых данных, содержащихся в формате открытой лицензии или исчерпывающего перечисления условий использования наборов данных;

-        перечень баз данных в формате следующего вида: «Наименование базы данных», «Ссылка на адрес выгрузки базы данных»;

-        паспорт набора данных должен содержать следующие сведения:

  • идентификационный номер (код) набора данных;
  • наименование набора данных;
  • описание набора данных;
  • владелец набора данных;
  • ответственное лицо и способ связи с ним;
  • ссылки (URL) на файлы набора данных;
  • формат данных;
  • структура (модель) данных;
  • дата первой публикации набора данных;
  • дата последнего внесения изменений;
  • содержание последнего изменения;
  • ссылка (URL) на предыдущий опубликованный набор данных, при наличии такового;
  • периодичность актуализации набора данных (в днях);
  • ключевые слова, соответствующие содержанию набора данных;
  • условия предоставления набора данных гражданам.
  1. Раздел должен быть доступен для индексирования следующими информационно-поисковыми системами: Яндекс, Google, Bing, Mail.ru и другими.

3.2. Условия использования

Данные должны публиковаться без ограничений на их коммерческое использование под условиями открытой лицензии CreativeCommons CC-BYили же на условиях, аналогичных условиям публикации данных ФОИВ, публикующих открытые данные. Например, условиями публикации данных Минэкономразвития РФ.

Пользователь может использовать (в том числе повторно) открытые данные свободно, бесплатно, бессрочно, безвозмездно и без ограничения территории использования, в том числе, имеет право копировать, публиковать, распространять открытые данные, видоизменять открытые данные и объединять их с другой информацией, использовать открытые данные в коммерческих целях, использовать для создания программ для ЭВМ и приложений.

При использовании открытых данных Пользователь обязан:

¾     использовать открытые данные только в законных целях;

¾     не искажать открытые данные при их использовании;

¾     сохранять ссылку на источник информации при использовании открытых данных.

 

4.   Предложения по раскрытию данных о расходах на международную деятельность

4.1. Раскрытие данных о международной помощи России по стандарту ИАТИ

Россия является одним из международных доноров и предоставляет средства различным международным и межгосударственным организациям для гуманитарных, общественных и иных проектов, а также программ в области экономического развития. В подписанной от лица России в 2005 году «Аккрской программе действий»[1] Россия взяла на себя обязательства в развитии подотчетности страны как международного донора. Однако, на сегодняшний день, в России отсутствует публичная отчетность о финансировании международных проектов и отсутствует возможность для налогоплательщиков узнать обоснованность международной поддержки отдельных проектов.

В то же время, большинство развитых стран и, в особенности, стран ОЭСР (Организация экономического сотрудничества и развития) присоединились к практике раскрытия информации о международной помощи в специальных стандартах – IATI (http://iatistandard.org/) , которыми, по данным  на 16 сентября 2012 года, пользуется 81 одна международная и межгосударственная организация[2],но никак не представлена информация от российских организаций и межгосударственных организаций СНГ, ЕвразЭС, ОДКБ и других, в которых Россия является членом.

Раскрытие информации о международной помощи России в стандартах IATI позволит предоставить гражданам страны объективную картину обоснованности расходов федерального бюджета на зарубежные проекты и помощь другим странам.

Мы предлагаем размещать на портале budget.gov.ru данные о международной помощи России по стандарту IATI.

4.2. Раскрытие данных О бюджетах межгосударственных организаций с участием России

Россия входит в многочисленные межгосударственные организации такие как СНГ, ЕвраЗЭС, ОДКБ, Союзное государство России и Белоруссии, Межгосударственный авиационный комитет, Антикризисный фонд Евразэс и многое другие организации.

Мы предлагаем включить на портал budget.gov.ru, как максимум информацию и визуализацию данных бюджетов междгосударственных организаций с участием России, как минимум – предоставить информацию об объеме российского вклада в поддержание данных организаций.

 

Контактное лицо:

Иван Бегтин, директор НП “Информационная культура”

+7 499 500 96 58, +7 910 426 68 83

ibegtin@infoculture.ru



[2] IATI Registry http://iatiregistry.org/

 

Приложение А. Форматы данных budget.gov.ru (пример)

<?xml version="1.0"?>
<xsd:schema xmlns:xsd="http://www.w3.org/2001/XMLSchema" xmlns:xdb="http://xmlns.oracle.com/xdb">
<xsd:element name="ROWSET" type="rowset"/>
<xsd:complexType name="rowset">
    <xsd:sequence>
        <xsd:element name="ROW" type="XML_EXP_FB_IN_T" maxOccurs="unbounded"/>
    </xsd:sequence>
</xsd:complexType>
<xsd:complexType name="XML_EXP_FB_IN_T">
    <xsd:sequence>
        <xsd:element name="NAME_FACTOR" minOccurs="0" xdb:SQLName="NAME_FACTOR" xdb:SQLTYPE="VARCHAR2">
            <xsd:simpleType>
                <xsd:restriction base="xsd:string">
                    <xsd:maxLength value="4000"/>
                </xsd:restriction>
            </xsd:simpleType>
        </xsd:element>
        <xsd:element name="DATE_OT" type="xsd:date" minOccurs="0" xdb:SQLName="DATE_OT"xdb:SQLTYPE="DATE"/>
        <xsd:element name="EXECUTED" minOccurs="0" xdb:SQLName="EXECUTED" xdb:SQLTYPE="VARCHAR2">
            <xsd:simpleType>
                <xsd:restriction base="xsd:string">
                    <xsd:maxLength value="4000"/>
                </xsd:restriction>
            </xsd:simpleType>
        </xsd:element>
        <xsd:element name="CODE_INCOME" minOccurs="0" xdb:SQLName="CODE_INCOME" xdb:SQLTYPE="VARCHAR2">
            <xsd:simpleType>
                <xsd:restriction base="xsd:string">
                    <xsd:maxLength value="4000"/>
                </xsd:restriction>
            </xsd:simpleType>
        </xsd:element>
        <xsd:element name="GRBS" minOccurs="0" xdb:SQLName="GRBS" xdb:SQLTYPE="VARCHAR2">
            <xsd:simpleType>
                <xsd:restriction base="xsd:string">
                    <xsd:maxLength value="4000"/>
                </xsd:restriction>
            </xsd:simpleType>
        </xsd:element>
    </xsd:sequence>
</xsd:complexType>
</xsd:schema> 

 

Приложение Б. Формат данных OpenSpending (ENG)

Оригинал спецификации: http://openspending.org/resources/standard/technical.html

Version: 0.1, Sept. 27, 2012

This document details a data format for the publication of transactional expenditure data. Data is published in a set of CSV files. See below for a description of the purpose and status of each file.

This specification is strongly inspired by the General Transit Feed Specification which is widely used for the dissemination of public transit information.

Feed Files

This specification defines the following files along with their associated content:

Name

Required

Purpose

transactions.txt

Required

Core information about transactions in the dataset (fact table).

suppliers.txt

Required

Supplier (beneficiary) information to identify the recipient of funds.

entities.txt

Required

Data regarding departments or agencies involved in the transactions.

projects.txt

Optional

Project-centric information.

programmes.txt

Optional

Descriptions of government programmes authorizing transactions.

accounts.txt

Optional

Account specification. Represents a chart of accounts for the publisher.

functions.txt

Optional

Taxonomy codesheet for functional classifications of expenditure

economic.txt

Optional

Taxonomy codesheet for economic classifications of expenditure

sectors.txt

Optional

Taxonomy codesheet for sectors classifications of expenditure

To be discussed / specified

metadata.json

Required

DublinCore metadata in a simple representation.

indicators.json

Opional

Indicator measurements related to a particular transaction or programme.

File Requirements

The file requirements for GTFS files apply to this specification:

  • All files in a must be saved as comma-delimited text.
  • The first line of each file must contain field names. Each subsection of the Field Definitions section corresponds to one of the files in a transit feed and lists the field names you may use in that file.
  • All field names are case-sensitive.
  • Field values may not contain tabs, carriage returns or new lines.
  • Field values that contain quotation marks or commas must be enclosed within quotation marks. In addition, each quotation mark in the field value must be preceded with a quotation mark. This is consistent with the manner in which Microsoft Excel outputs comma-delimited (CSV) files. For more information on the CSV file format, see http://tools.ietf.org/html/rfc4180.
  • The following example demonstrates how a field value would appear in a comma-delimited file:
    • Original field value: Contains "quotes", commas and text
    • Field value in CSV file: "Contains ""quotes"", commas and text"
  • Field values must not contain HTML tags, comments or escape sequences.
  • Remove any extra spaces between fields or field names. Many parsers consider the spaces to be part of the value, which may cause errors.
  • Each line must end with a CRLF or LF linebreak character.
  • Files should be encoded in UTF-8 to support all Unicode characters. Files that include the Unicode byte-order mark (BOM) character are acceptable. Please see the Unicode FAQ for more information on the BOM character and UTF-8.
  • Zip the files in your feed.

Data Types

Data in the files can have a certain type specified. The following types are recognized:

Name

Example

Description

string

"Some text"

A text string, UTF-8.

date

2012-09-27

A date string in ISO 8601 format. This can optionally be given as a date/time combination, expanding to the full format given in the ISO specification.

money

102.44

A numeric financial value, without any specification of currency. Money should always be stated in single units, not thousands or millions. Implementors are advised to use appropriate internal data structures to represent financial values (e.g. decimal).
The number is given with a dot as separator for decimal places and no thousands separators.

identifier

34

Identifier are integer numbers used to refer between data files. They should be used in the sense of auto-incrementing primary keys.

url

http://spendingdata.org/resource#section

fully qualified URL for a resource available on the web (i.e. via HTTP or HTTPs).

Glossary

  • Transaction: most granular level of expenditure which indentifies a single beneficiary receiving a specified amount of funds for some service, under a government programme or as an entitlement.

File specifications

transactions.txt 

Name

Type

Required

Description

id

identifier

Required

An identifier for this transaction which is unique within the dataset and all similar datasets released by the same publisher.

code

string

Optional

Internal identifer or transaction reference used by the data publisher (can be identical to the id).

status

string

Optional

Specify the current status of this transaction. No enumeration is specified yet, but concise, english-language descriptions are recommended. Example: IATI Activity Status.

description

string

Optional

A textual description of the purpose and context of this transaction, if available.

financial_type

string

Optional

Specify the type of financial instrument underlying this transaction. No enumeration is specified yet, but concise, english-language descriptions are recommended. Example:IATI Finance Type.

invoice_number

string

Optional

Invoice number stated through the vendor or supplier.

rev_exp

string

Required

Specification of whether a transaction implies government spending or revenue. Valid values:

  • REVENUE
  • EXPENDITURE

budget_line_item

string

Optional

Line item from the budget authorizing this expenditure.

amount_budgeted

money

Optional

Monetary amount initially budgeted for this transaction, including any taxes.

amount_allocated

money

Optional

Monetary amount allocated for expenditure for this transaction, including any taxes.

amount_executed

money

Required

Monetary amount actually disbursed under this transaction, including any taxes.

date_budgeted

date

Optional

Date when the amount_budgeted had been decided.

date_allocated

date

Optional

Date when the allocation was made.

date_completed

date

Required

Date when the transaction was completed.

date_reported

date

Optional

Date when the transaction was reported to the publishing body.

project_id

identifier

Optional

Identifier linking to the project-centric metadata in projects.txt.

entity_id

identifier

Required

Information about the government entity responsible for this transaction, as described in entities.txt.

purchaser_id

identifier

Optional

Information about the government entity acting as a purchaser for this, if different from the institution controlling the project. Described in entities.txt.

supplier_id

identifier

Required

Information about the supplier, as described in entities.txt.

programme_id

identifier

Optional

Information about the underlying government programme, as described in programmes.txt.

account_id

identifier

Optional

Information about the account in which this transaction was registered, as described in programmes.txt.

account_id

identifier

Optional

Information about the account in which this transaction was registered, as described in accounts.txt.

economic_id

identifier

Optional

Information about the economic classification of this transaction, as described in economic.txt.

function_id

identifier

Optional

Information about the functional classification of this transaction, as described in functions.txt.

sector_id

identifier

Optional

Information about the sector of this transaction, as described in sectors.txt.

suppliers.txt

Suppliers are usually assumed to be privately incorporated companies, sole traders or not-for-profit institutions. In some cases, transactions may detail intra-governmental exchanges of funds, in which case a synthetic supplier definition pointing at the actual government entity should be used.

Name

Type

Required

Description

id

identifier

Required

An identifier for this supplier which is unique within the dataset and all similar datasets released by the same publisher.

entity_id

identifier

Optional

If the transaction describes intra-governmental transfers, the receiving department will be identified using this identifier, while the remainder of the supplier record will be disregarded.

name

string

Required

Full legal name of the supplier.

acronym

string

Optional

Acronym commonly used by the supplier.

legal_form

string

Optional

Legal form of the supplier, i.e. the company type.

code

string

Optional

Company code used within the purchasing government entity, e.g. vendor indentification.

tax_identification

string

Optional

(Value-added) tax identification number assigned to the supplier.

opencorporates_uri

url

Optional

Identifier used on the OpenCorporates identity resolution service.

duns_number

string

Optional

Dun & Bradstreet D-U-N-S number used for the supplier in the US.

street

string

Optional

Street part of the suppliers trading address.

post_code

string

Optional

Post code part of the suppliers trading address.

city

string

Optional

City of the suppliers trading address.

country_name

string

Optional

Country name of the suppliers trading address.

country_code

string

Optional

2-letter alphanumeric ISO 3166-1 country identifier of the suppliers trading address.

entities.txt

Name

Type

Required

Description

id

identifier

Required

An identifier for this governemnt entity which is unique within the dataset and all similar datasets released by the same publisher.

parent_id

identifier

Optional

The name of the superior government entity, e.g. the responsible department, ministry or other organ. This hierarchy can have any depth and should be precise.

name

string

Required

Full name of the government entity.

acronym

string

Optional

Acronym commonly used by the government entity.

code

string

Optional

Department/entity code used within the government for financial purposes.

class

string

Optional

Type of the government entity, e.g. department, unit, arms-length body. No taxonomy is specified at the moment, but should be made available in the future.

ministerial_level

boolean

Optional

Flag to indicate this governemnt entity is at ministerial level.

street

string

Optional

Street part of the government entity's trading address.

post_code

string

Optional

Post code part of the government entity's trading address.

city

string

Optional

City of the government entity's trading address.

country_name

string

Optional

Country name of the government entity's trading address.

country_code

string

Optional

2-letter alphanumeric ISO 3166-1 country identifier of the government entity's trading address.

projects.txt

Name

Type

Required

Description

id

identifier

Required

An identifier for this project which is unique within the dataset and all similar datasets released by the same publisher.

name

string

Required

Name of the project.

code

string

Optional

Internal code used to identify this project or activity.

description

string

Optional

A textual description of the purpose and context of this project.

start_date

date

Optional

Date when the project began or is scheduled to begin.

end_date

date

Optional

Date when the project ended or is scheduled to be complete.

programmes.txt

Name

Type

Required

Description

id

identifier

Required

An identifier for this programme which is unique within the dataset and all similar datasets released by the same publisher.

parent_id

identifier

Optional

An identifier for a wider programme, into which the specified programme is hierarchically embedded.

name

string

Required

Name of the programme.

code

string

Optional

Internal code used to identify this programme.

budget_line_item

string

Optional

Line item from the budget establishing this programme.

description

string

Optional

A textual description of the purpose and context of this programme.

accounts.txt

Name

Type

Required

Description

id

identifier

Required

An identifier for this account which is unique within the dataset and all similar datasets released by the same publisher.

parent_id

identifier

Optional

An identifier for a wider account, into which the specified account is hierarchically embedded.

name

string

Required

Name of the account.

code

string

Optional

Internal code used to identify this account.

level

number

Optional

Hierarchy level of this account.

description

string

Optional

A textual description of the purpose and context of this account.

functions.txt

Name

Type

Required

Description

id

identifier

Required

An identifier for this function which is unique within the dataset and all similar datasets released by the same publisher.

parent_id

identifier

Optional

An identifier for a wider function, into which the specified function is hierarchically embedded.

name

string

Required

Name of the function.

code

string

Optional

Internal code used to identify this function.

level

number

Optional

Hierarchy level of this function.

description

string

Optional

A textual description of this function.

economic.txt

Name

Type

Required

Description

id

identifier

Required

An identifier for this economic type which is unique within the dataset and all similar datasets released by the same publisher.

parent_id

identifier

Optional

An identifier for a wider economic type, into which the specified economic type is hierarchically embedded.

name

string

Required

Name of the economic type.

code

string

Optional

Internal code used to identify this economic type.

level

number

Optional

Hierarchy level of this economic type.

description

string

Optional

A textual description of this economic type.

sectors.txt

Name

Type

Required

Description

id

identifier

Required

An identifier for this sector which is unique within the dataset and all similar datasets released by the same publisher.

parent_id

identifier

Optional

An identifier for a wider sector, into which the specified sector is hierarchically embedded.

name

string

Required

Name of the sector.

code

string

Optional

Internal code used to identify this sector.

level

number

Optional

Hierarchy level of this sector.

description

string

Optional

A textual description of this sector.

 

Редакция

Электронная почта: polit@polit.ru
VK.com Twitter Telegram YouTube Яндекс.Дзен Одноклассники
Свидетельство о регистрации средства массовой информации
Эл. № 77-8425 от 1 декабря 2003 года. Выдано министерством
Российской Федерации по делам печати, телерадиовещания и
средств массовой информации. Выходит с 21 февраля 1998 года.
При любом использовании материалов веб-сайта ссылка на Полит.ру обязательна.
При перепечатке в Интернете обязательна гиперссылка polit.ru.
Все права защищены и охраняются законом.
© Полит.ру, 1998–2024.